10 gode råd til en god hjemmeside

websdesigner
Af: Mette Gier

Din hjemmeside er ofte det sted hvor potentielle kunder søger information om din virksomhed inden de beslutter sig for at købe dine produkter eller ydelser. Derfor er det vigtigt at disse potentielle kunder let kan finde den viden eller information de søger. Din hjemmeside er dermed et vigtigt element, når det kommer til at skabe salg og relationer til dine kunder.

Der findes et hav af forskellige hjemmesider, ligefra informationssider, webshops, blogs og komplekse løsninger, der bruges som et strategisk led i markedsføringen. Fælles for alle disse typer hjemmesider er, at de i sidste ende skal være intuitive, brugervenlige, skabe tillid og give de besøgende den information de søger.

I denne artikel finder du 10 konkrete råd til hvad en god hjemmeside skal indeholde.

Indholdsoversigt:
1. Vigtige sider på en hjemmeside
2. Et professionelt webdesign
3. Et responsivt webdesign
4. Relevant indhold og velskrevne tekster
5. Kundeanmeldelser
6. SEO
7. Hastighed og alt det tekniske
8. Drift og vedligeholdelse
9. Hold dit indhold up-to-date
10. Hav styr på hvem der ejer hjemmesiden

1. Vigtige sider på en hjemmeside

Uanset hvilken type virksomhed du har er der en række sider, som din hjemmeside næsten altid bør indeholde, så de besøgende kan finde den information de søger. 

I'm having a subscription store where I also sell regular/non-subscription products. I'm trying to give non-subscribers a discount of -15% when they are buying products of a total value of a 1000,- or more. This discount should only be given to non-subscribers, as subscribers already get a fixed price discount for these products.

Forside
Det giver næsten sig selv – selvfølgelig skal din hjemmeside have en forside. Mange har en forventning om, at de besøgende altid kommer ind på forsiden som det første. Dette er dog ikke tilfældet. Hvilken side de lander på, handler om hvilken vej de har fundet din hjemmeside og hvad deres intension med besøget er. Har den besøgende lavet en meget specifik Google søgning på en af dine ydelser, så vil de formentligt få vist din ydelsesside i søgeresultaterne i stedet for din forside.
Du kan derimod forvente at din forside som oftest vil være den side med flest sidevisninger, da det er den du linker til fra dine sociale medier, på dit visitkort osv. Derfor er det også vigtigt, at de besøgende på din hjemmeside let og hurtigt kan danne sig et overblik over hvad din virksomhed tilbyder. Derfor skal der øverst på din forside, over folden, altid være en tekst som fortæller hvad du tilbyder og hvilken værdi din løsning skaber for kunderne. Oftest er det en god idé, at teksten støttes op af noget visuelt, lige fra en video, et baggrundsbillede eller et billede af dig selv, hvis du også er ansigtet på dit brand. Herudover er denne plads, den øverste på forsiden over folden, den allervigtigste placering på din hjemmeside og det skal du selvfølgelig udnytte. Derfor bør du altid opsætte en call-to-action her, som opfordrer dine besøgende til handling. Hvis du har en webshop, kan du linke til dine produkter. Er dit hovedformål derimod at få kundehenvendelser på dine services, kan du i stedet  placere en “Kontakt”-knap her.

ydelsesside

Produkt/ydelsessider
Disse sider giver også sig selv, det handler om at få præsenteret dine kunder for dine produkter/ydelser og få forklaret hvilken værdi du kan skabe for dem. Selvom du jo kender dine produkter/ydelser rigtig godt, kan det være svært at få disse sider helt på plads. Du skal sætte dig i kundernes sted og finde ud af hvad de finder værdi i og hvilke spørgsmål de gerne vil have besvaret. At skrive disse sider er ofte en proces, da du med garanti vil rette dem til i takt med, at du bliver klogere på dine kunder.

Når det kommer til dine produkt/ydelsessider, bør du have en side til hver ydelse. Dette gør det både mere overskueligt for dine kunder og samtidigt er det bedre i forhold til SEO. Det er ligeledes vigtigt, at der er godt med tekst, 8-10 linjer om hvert produkt/ydelse er altså ikke nok. Husk at disse tekster skal fungere lidt som en salgstale – dine kunder kan jo hverken se, røre eller lugte dine produkter og derfor bør de i stedet kunne læse sig frem til alt der er relevant. Når det så er sagt, så skal du heller ikke have tekst bare for, at have tekst – det skal være relevant. 

Profil/om-side
Jeg hører tit folk side: “Er der overhovedet nogen der læser om-siden?” og svaret er ganske enkelt: JA – og faktisk flere end du tror. Vi lever i en tid hvor vi gerne vil handle med mennesker – vi vil gerne vide hvem det er vi gør forretninger med. Det er også derfor, at personlig branding i dag hjælper rigtig mange til succes. Derfor er om-siden utrolig vigtig, at have med på din hjemmeside. På denne side skal du præsentere dig selv, din virksomheds værdier, mål og vision. Den skal ikke stilles op som en salgsside, men derimod give dine kunder mulighed for, at lære dig og din virksomhed bedre at kende, så de ved præcis hvorfor du er det rette valg for dem.
Det er altså her du beskriver hvorfor du brænder for lige præcis det du tilbyder dine kunder og hvorfor det er vigtigt for dig. Lad være med at komme med en lang kedelig opremsning med årstal og ligegyldige fakta. Brug muligheden til at vise de besøgende et dybere lag af dig og din virksomhed. Herudover bør du altid have et billede af dig (eller medarbejderne), da det kan være med til at skabe tillid til din virksomhed.

portfolio

Cases/portfolio
Afhængigt af hvilken type virksomhed du driver, kan en cases/portfolio side være utrolig vigtig at have med på din hjemmeside. Konsulentvirksomheder har ofte brug for en mere tekstbaseret case-side, mens kreative virksomheder har brug for et mere visuelt portfolio. Som forbruger/kunde læner vi os utroligt meget op af andres erfaringer, derfor skaber det stor værdi, når de kan se hvad du tidligere har lavet og for hvem. Det er også en god mulighed for dig, da du kan vise specifikke resultater, så kunden kan se præcis hvad de kan forvente af et samarbejde med dig.

Husk at du her skal præsentere de cases/portfolio som du allerhelst vil vise frem, du behøver altså ikke vise alt  du nogensinde har lavet. 

kontakt

Kontaktside
Uanset hvilken type virksomhed du har, så er en kontaktside et must. Det er vigtigt, at du viser potentielle kunder, at det er let at få fat i dig, hvis der skulle være behov for det. Det skaber stor tryghed hos kunden. På kontaktsiden bør dine kontaktoplysninger stå, sammen med virksomhedens adresse, CVR nr., eventuelle åbningstider og links til virksomhedens SoMe-kanaler.

Herudover vælger mange også, at have en kontaktformular, så det bliver endnu lettere at tage kontakt til dig. Hvis det er vigtigt, at dine kunder kan finde dig fysisk, kan du med fordel opsætte et kort på kontaktsiden også.

2. Et professionelt webdesign

Et professionelt webdesign er et must på en god hjemmeside. Et professionelt webdesign skal ikke blot se pænt ud, det skal også være brugervenligt, intuitivt og konverteringsoptimeret. Med andre ord, skal webdesignet understøtte hjemmesidens overordnede formål. Når det kommer til webdesign er der en række uskrevne regler, som du bør overholde, for at gøre brugeroplevelsen så let og god som mulig. Når vi kommer ind på en hjemmeside, har vi en klar forventning om, hvor vi kan finde udvalgte elementer: Der skal være en header (øverste del af hjemmesiden) med et logo og en menu. Skal vi kontakte virksomheden, har vi en forventning om at finde en kontaktside og/eller en footer (det nederste på en hjemmesiden), med kontaktoplysninger. Er disse elementer ikke placeret hvor vi forventer, føles det besværligt og så går vi bare videre til næste virksomhed, din  konkurrent. Herudover skal menuen være intuitivt opsat, så de let og hurtigt kan finde den information de søger. 

De vigtigste elementer i et professionelt webdesign er:
Det visuelle – Det visuelle bør afspejle din virksomhed, dine værdier og så skal der virke tiltrækkende på målgruppen. 
Brugervenlighed – Det skal være let at navigere rundt på hjemmesiden og finde information.
Indhold – Indholdet er afgørende for den samlede oplevelse. Dine tekster skal være lette at læse og forstå, samtidig skal de besvare kundernes spørgsmål.
Formål og konverteringsoptimering – Hvad er formålet med hjemmesiden og hvad vil du gerne have dine besøgende til? Er det endelige mål, at få kundehenvendelser? Så gør det let at komme i kontakt med dig og opsæt relevante call-to-actions.

3) Et responsivt webdesign

Ja, det er altså ikke nok, at dit webdesign er professionelt. Det skal også være responsivt, så de besøgende kan tilgå din hjemmeside fra både mobil, tablet og computer. Mange har i dag flere besøgende som tilgår hjemmesiden fra en smartphone, end fra computeren. Er dit webdesign ikke optimeret, så det tilpasser sig skærmstørrelsen, så er du altså langt bagefter dine konkurrenter. Herudover prioriterer Google responsive hjemmesider og det har derfor direkte negativ indflydelse på din SEO, hvis ikke din hjemmeside er mobiloptimeret.

4) Relevant indhold og velskrevne tekster

Når potentielle kunder kommer ind på din hjemmeside, kommer de som oftest med et formål. De vil formentligt gerne vide mere om dine produkter/ydelser og om dig og din virksomhed. De kommer med en klar forventning om, at finde relevante informationer og kvalitetsindhold. Hvis du selv har kundekontakten i det daglige, så ved du præcis hvilke spørgsmål dine kunder plejer at stille. Har i en kundeservice, så tag fat i dem, da de besvarer en masse af kundernes spørgsmål. Sørg for, at få disse spørgsmål besvaret på hjemmesiden – det sparer både kunderne besværet og jer for tiden.

Herudover skal teksterne være letlæselige og fremgå uden stavefejl – du vil vel gerne fremstå professionel overfor dine kunder?

5) Kundeanmeldelser

Som forbrugere har vi utrolig stor tillid til andre som minder om os selv – og det skal du udnytte!
Du kan fortælle dine potentielle kunder nok så meget om, hvor fantastiske dine produkter/ydelser er. De har bare mere tillid til det, når det kommer fra andre. Derfor bør du inddrage kundeanmeldelser på din hjemmeside. Dette kan gøres på mange forskellige måder. Har du en masse gode Trustpilot-, Facebook- eller Google anmeldelser, så vis dem. Dette kan eksempelvis være på forsiden eller dine ydelses/produktsider.

6) SEO

Hvis ikke din hjemmeside bliver vist i Googles søgeresultater, når potentielle kunder leder efter dine produkter/ydelser, er det svært at lave en profitabel forretning. Derfor bør du også fokusere på din hjemmesides SEO, som er en forkortelse for søgemaskineoptimering.

SEO er en meget opfattende disiplin, men faktisk er der flere ting du selv kan gøre. Er din hjemmeside bygget professionelt op i WordPress, har du allerede et godt udgangspunkt. I WordPress kan du installere et plugin som kaldes Yoast SEO, der findes både en gratis og betalt version af pluginnet og her når du altså langt med den gratis version. Gennem Yoast kan du blandt andet definere din meta-titel og beskrivelse. Herudover er velovervejede overskrifter samt velformulerede og unikke tekster et godt skridt på vejen når vi taler SEO.

Vil du gå all in på SEO, så anbefaler jeg at du får fat i en SEO-specialist. Det er en langsigtet investering, da resultaterne ikke kommer samme dag, som indsatsen – men du vil med garanti få meget ud af det i det lange løb.

7) Hastighed og alt det tekniske

Hastigheden og alt det tekniske har igen en afgørende faktor når vi taler SEO. Det er der en ganske enkel grund til – jo hurtigere en hjemmeside er, jo bedre er brugeroplevelsen. Derfor favoriserer Google hurtige hjemmesider.

Det tekniske spiller en afgørende rolle i forhold til hastigheden på din hjemmeside. Hvis din hjemmeside er opbygget i WordPress, kan antallet af plugins og hvilke plugins der er installeret være afgørende for hastigheden. Samtidigt er det vigtigt, at indholdet er sat korrekt op, så hjemmesiden ikke sløves unødvendigt-.

Herudover spiller hosting en afgørende rolle når det kommer til hastighed. Jeg har flere gange set, hvordan flytning til bedre hosting, kan gøre hastigheden på en hjemmeside betydeligt bedre. Når vi taler hosting er der et hav af muligheder, og vælger du den billigste løsning, må du også forvente at hastigheden er derefter. 

8) Drift og vedligeholdelse

For at et website performer optimalt er det vigtigt, at det løbende holdes opdateret. Er din hjemmeside opsat i et CMS system, skal dette, eventuelle plugins m.m. holdes opdateret. Gider du ikke selv bøvle med det, så få fat i en webudvikler der kan gøre det for dig. De fleste tilbyder servicepakker, til lav månedlig betaling og så du garanteret et website, som altid performer optimalt.

9) Hold dit indhold up-to-date

Herudover er det også vigtigt, at indholdet på hjemmesiden holdes opdateret, så det stemmer overens med din nuværende forretning og strategi. Får du nye produkter/ydelser, så sørg for at få det opdateret inde på hjemmesiden. Det samme gør sig gældende med det øvrige indhold – din forretning udvikler sig hele tiden og det der var den rette beskrivelse af din virksomhed for et år siden, er måske ikke den rette i dag. Dine kunder læser informationerne på hjemmesiden og har dermed en klar idé om hvad de kan forvente – sørg for at leve op til det.

Herudover bliver Google også glad, når din hjemmeside løbende fodres med nyt indhold og det vil derfor have positiv indflydelse på din SEO.

10) Hav styr på hvem der ejer hjemmesiden

Det sidste råd handler ikke så meget om at gøre din hjemmeside god, det er mere et god råd til dig, inden du vælger hvilket webbureau der skal lave din hjemmeside.

For ejer du ikke altid selv din hjemmeside, når du betaler nogen for at lave den?

Nej, det gør du desværre ikke. Jeg har flere gange fået henvendelser fra andre, som har fået deres hjemmeside lavet hos et bureau, hvor de efterfølgende har opdaget at de ikke selv har ejerskab over hjemmesiden. Flere er samtidigt blevet bundet i lange abonnementsaftaler, som let koster dem 20.000 kr. årligt. Når abonnementet udløber, mister de hjemmesiden og alt indholdet hvis de flytter webbureau eller også kan de frikøbe det til et højt beløb. Derfor er det altså meget vigtigt, at du forud for en aftale, sikrer dig, at du selv har 100% ejerskab over hjemmesiden og at du ikke binder dig i lange dyre abonnementer.

Når du selv har fuld ejerskab over din hjemmeside, får du en fremtidssikret løsning, som du frit kan udvide i takt med at din virksomhed udvikler sig. 

Mette Gier Larsen

Har du brug for hjælp til webdesign eller branding?

Book ½ times online intromøde hvor vi kan tale mere om hvor du er i dag, hvor du gerne vil hen og samtidigt kan du mærke efter om jeg er det rette match for dig og din virksomhed.

Skal vi tage en uforpligtende snak om webdesign, branding og dit projekt?

Book et uforpligtende online møde og lad os tale om hvor du er i dag, og hvor du gerne vil hen – så kan du også mærke efter om jeg er det rette match for dig og din virksomhed.