Har du svært ved at gennemskue hvilke strategiske søgeord du skal bruge på din hjemmeside for, at imødekomme både læseren og søgemaskinerne? For at finde de gode søgeord kræver det, at du har en god forståelse af din målgruppe og deres måde at søge efter dine produkter, services og dit indhold generelt. Det kan godt være, at du kalder dine produkter for én ting – men bruger dine kunder den samme betegnelse? Når man driver en virksomhed bruger man ofte fagord- og udtryk, hvilket er helt naturligt. Det er bare ikke altid, at kunderne kender disse fagudtryk og det er derfor heller ikke de ord de bruger, når de søger efter dit produkt på Google. Hvis ikke du bruger de samme søgeord som dine kunder, så bliver du altså heller ikke vist i Googles søgeresultater, når dine kunder leder efter dine produkter. Det er derfor vigtigt, at du laver en grundig søgeordsanalyse.
En grundig søgeordsanalyse kan blandt andet hjælpe dig med at få indsigter omkring:
– Hvad det er brugerne leder efter.
– Hvor mange der leder efter det.
– Hvilke termer/søgeord brugerne anvender, når de leder efter det.
Du har sikkert allerede en klar idé om nogle specifikke søgeord, du godt kunne tænke dig at ranke på. Det er formentligt nogle af de produkter du sælger eller ydelser du tilbyder, og det er et godt sted at starte. Disse søgeord kan du sætte ind i et søgeords-værktøj, som eksempelvis Google Keyword Planner eller Ubersuggest. Disse værktøjer kan give dig indsigter omkring søgevolumen og hjælpe dig med, at finde frem til andre relaterede søgeord. Ved hjælp at søgeords-værktøjerne kan du finde frem til ofte stillede spørgsmål, relevante emner og lignende søgeord, som du måske ikke selv havde tænkt på. Herudover kan du som sagt også se hvilke søgeord der er de mest populære. Selvom du selvfølgelig gerne vil være synlig på de ord og termer, som de fleste søger på, er det ikke nødvendigvis en fordel at gå efter de mest populære. Sommetider kan det bedre betale sig, at gå efter søgeord med en lavere søgevolumen, fordi der er mindre konkurrence om disse. En anden type søgeord der ofte er lavere konkurrence om, er longtail søgeord. Longtail søgeord er mere specifikke og består af minimum 3 ord.
Shorttail søgeord: Herrestrømper
Mediumtail søgeord: Blå herrestrømper
Longtail søgeord: Blå åndbare herrestrømper i bambus
Hvis du har en ny hjemmeside kan det oftest være en god SEO strategi, at gå efter longtail søgeord. Dette skyldes at nye hjemmesider oftest har en lav autoritet, som kan forhindre dem i, at rangere på de mere populære søgeord.
Der findes masser af gratis og betalte værktøjer til søgeordsanalyser. Disse værktøjer kan give dig vigtige indsigter og gøre det lettere, at finde frem til de rette søgeord. Nedenfor har jeg lavet en liste over nogle af de værktøjer, som er svære at komme udenom, når vi taler søgeordsanalyse.
- Google Keyword Planner – gratis, dog med flere muligheder på betalende konti.
- Google Analytics – gratis.
- Ubersuggest.io – gratis.
- Ahrefs – betalt.
- SEMrush.com – betalt.
- Tinysuggest.com – gratis.
- Keywordtool.io – gratis.
- Storybase.com – betalt.
- Answerthepublic.com – gratis.
Google Keyword Planner er et godt sted at starte din søgeordsanalyse, da du både kan bruge det til at finde nye søgeord og til at få dybdegående prognoser for performance på allerede definerede søgeord. For at finde nye søgeord i Keyword Planner kan du “Indtaste ord, sætninger eller en URL relateret til din virksomhed”. Herefter vil Google præsentere dig for en række søgeord og indsigter om:
- Gennemsnitlige månedlige søgninger
- Konkurrence
- Bud øverst på siden (lavt interval)
- Bud på toppen af siden (høj rækkevidde)
Som nævnt tidligere er søgevolumen et af de parametre, som du bør kigge nærmere på i din søgerodsanalyse. Jo højere søgevolumen et givet søgeord eller søgeterm har, desto mere arbejde kræver det typisk at opnå en god placering på det. Det kan være svært, som en ny spiller på markedet, at konkurrere med de store brands på de mest populære søgeord. Derfor kan det være en fordel at vælge de mindre populære ord og termer samt longtail søgeord. Når det er sagt, så skal et godt søgeord gerne have et vis antal søgninger hver måned. Hvis ikke der er særlig mange søgninger på et produkt eller en ydelse, så er det formentligt heller ikke særlig værdifuldt for din virksomhed eller hjemmeside. Mange foretrækker søgeord med minimum 100 månedlige søgninger. Her bør du tage højde for, om du beskæftiger dig med en niche, hvor dit salg har en større værdi – i så fald, kan det godt skabe værdi at gå efter søgeord med under 100 månedlige søgninger. Sælger du eksempelvis magneter, vil et enkelt salg ikke skabe ligeså stor værdi, som det vil for en ejendomsmægler.
Det er vigtigt at huske, at hele hjemmesider ikke rangerer på søgeord – men at de enkelte indholdssider gør det. Med de store brands ser vi sommetider at hele hjemmesiden rangerer på flere søgeord, men for de fleste er dette ikke tilfældet. Mange hjemmesider modtager mere organisk trafik til deres landingpages og derfor er det vigtigt, at optimere disse ud fra de vigtigste søgeord. Når du laver din søgeordsanalyse skal du derfor kigge på, hvad en given landingpage skal omhandle og ud fra det finde frem til de mest værdifulde søgeord- og termer.
Alt afhængigt af dit formål, er det en god idé at undersøge om der er salg i dine søgeord. Nogen søger på Google for, at finde svar på et spørgsmål eller for at opnå ny viden, andre fordi de leder efter et produkt eller en ydelse. For at undersøge om der er salgspotentiale i dine søgeord, kan du lave en søgning af ordet eller termen på Google. Er der annoncer i toppen eller bunden, er det et godt tegn – for hvis andre virksomheder er villige til, at betale penge for, at blive vist på en given søgning, er det formentligt fordi der er salg i det.
Du har nu fundet de rette søgeord baseret på din virksomhed, målgruppe og mål. Det er en god idé at reevalure dine søgeord løbende – én gang hvert kvartal er som regel et godt udgangspunkt. Hvis du har et nyt website, vil du løbende få mere autoritet, så du kan udvide med flere søgeord.